Identificatie bij uw adviseur
ingevoerd op 3-3-2003
BINNENKORT LEGITIMEREN BIJ UW ADVISEUR
U moet er niet raar van opkijken als u binnenkort door uw adviseur of accountant wordt gevraagd u te legitimeren. Hij vraagt u dit niet omdat hij u niet vertrouwt, maar omdat hem dat binnenkort door de wet wordt verplicht. Wat is er aan de hand.
In december 2001 is een Europese anti-witwasrichtlijn aangenomen. Dit heeft tot gevolg dat de lidstaten vóór 15 juni 2003 hun nationale wetgeving hieraan moeten hebben aangepast. In dat kader zal onder meer de werkingssfeer van de Wet identificatie bij dienstverlening (WID) worden uitgebreid. Momenteel geldt de WID alleen voor de financiële instellingen, maar door de uitbreiding zullen ook andere dienstverleners onder de werking van deze wet vallen. U moet onder meer denken aan notarissen, advocaten, accountants en belastingadviseurs. Ook zij worden verplicht om voorafgaand aan hun dienstverlening eerst de identiteit van hun cliënt vast te stellen. Als zij dat niet doen, dan plegen zij een strafbaar feit.
Identificatieplicht geldt niet voor alle diensten
De identificatieplicht geldt niet voor alle diensten. Accountants en belastingadviseurs moeten u naar uw identiteit vragen als zij de volgende diensten voor u gaan verrichten:
- Het verstrekken van belastingadvies.
- Het verzorgen van uw belastingaangifte en de daarmee samenhangende werkzaamheden.
- Het verrichten van werkzaamheden betreffende het samenstellen, beoordelen of controleren van de jaarrekening of het voeren van administraties.
De identificatieplicht geldt niet als de werkzaamheden uitsluitend bestaan uit het verlenen van juridische bijstand, bijvoorbeeld in een fiscale procedure bij het Gerechtshof of de Hoge Raad. Dat geldt dan voor zowel voor, tijdens en na de rechtszitting. Ook de advisering over het al dan niet instellen van een rechtelijke procedure valt niet onder de identificatieplicht.
Hiermee moet de vertrouwelijkheid in de dienstverlening van accountants en belastingadviseurs worden gewaarborgd.
Identificatie van natuurlijke personen en rechtspersonen
De identiteit van natuurlijke personen kan worden vastgesteld aan de hand van een geldig paspoort, rijbewijs of vreemdelingendocument. Daarvoor is uw adviseur dus afhankelijk van uw medewerking. Bij rechtspersonen kan hij de identiteit zelf achterhalen door een gewaarmerkt uittreksel uit Handelsregister op te vragen. Een online aangevraagd uittreksel voldoet dus niet. Als aan de identificatieplicht is voldaan, dan geldt dat ook voor volgende diensten aan dezelfde cliënt.
Bewaarplicht
Uw adviseur of accountant moet de gegevens omtrent uw identiteit vastleggen. Als u uw relatie met hem verbreekt, moeten de gegevens nog vijf jaren worden bewaard.
Inwerkingtreding
Wanneer de uitbreiding van de identificatieplicht in werking zal treden, was ten tijde van het samenstellen van dit artikel nog niet bekend. Wellicht nog voor het einde van dit jaar. Zodra de uitbreiding van de WID in werking treedt, zal de identificatieplicht van onder meer uw accountant en belastingadviseur gelden voor alle nieuw te verrichten diensten aan zowel nieuwe als bestaande cliënten.
Update uw gegevens in het Handelsregister
Vrijwel elke ondernemer is verplicht zich in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Hij betaalt voor de inschrijving jaarlijks een contributie. De hoogte van die contributie hangt af van de regio waar de onderneming is gevestigd, de rechtsvorm ervan en het aantal personeelsleden dat minstens 15 uur per week in dienstbetrekking werkzaam is. Wordt de onderneming in een NV of BV uitgeoefend, dan is ook het maatschappelijk kapitaal van belang, zoals dat in de statuten wordt vermeld. De laagste contributie voor een kleine eenmanszaak bedraagt ongeveer € 55 per jaar en een grote BV betaalt ongeveer € 350 per jaar.
Gegevens op peildatum 1 januari doorslaggevend voor contributie
De Kamer van Koophandel stelt jaarlijks op de peildatum 1 januari de contributie vast. Uitgangspunt zijn de gegevens die op dat moment bekend zijn in het Handelsregister. U doet er dus verstandig aan te controleren of uw gegevens in het Handelsregister nog wel kloppen. Stel uw personeelsbestand is dit jaar gekrompen waardoor u onder een bepaalde grens voor het aantal personeelsleden komt en minder contributie verschuldigd bent. Als u dit niet vóór
1 januari 2003 bij de Kamer van Koophandel heeft gemeld, dan wordt er bij de vaststelling van de contributie geen rekening mee gehouden. Hetzelfde geldt als u uw onderneming in 2002 staakt. Als u dat (liefst schriftelijk in verband met de bewijslast) niet vóór 1 januari 2003 bij de Kamer van Koophandel heeft gemeld, dan wordt de jaarlijkse bijdrage gewoon aan u in rekening gebracht. U kunt naderhand de aanslag wel aanvechten, maar dat kost u weer onnodig tijd en dus geld. Bovendien is het nog maar de vraag of de Kamer u alsnog in het gelijk stelt. Per slot van rekening rust op u de plicht om te zorgen dat de gegevens in het Handelsregister juist zijn.
Aan de inhoud van dit nieuwsitem wordt de uiterste zorg besteed. Accuraed Accountants & Adviseurs aanvaardt echter geen enkele aansprakelijkheid voor de onvolledigheid en/of de onjuistheid of de gevolgen daarvan.