Uitstel Wabo tot 1 oktober

Invoering van de Wabo wordt definitief uitgesteld tot 1 oktober. Dat heeft minister Huizinga op 1 juni jl. besloten in overleg met VNG, IPO en de Unie van Waterschappen.  Door het uitstel moet  voldoende tijd ontstaan voor gemeenten en andere overheden om de eigen systemen aan te sluiten op de nieuwe Wabo-ict.

De Wabo zou eigenlijk per 1 juli van kracht worden. Vanuit gemeenten werd sinds enige tijd aangedrongen op uitstel, omdat er anders te weinig tijd zou zijn om alles in te regelen. Ook zou de nieuwe ict niet helemaal voldoen. Het is voor de derde keer in twee jaar tijd dat de Wabo wordt uitgesteld. In juli 2008 schoof toenmalig minister Cramer de beoogde invoeringsdatum van de wet een jaar naar voren: 1 januari 2009, werd 1 januari 2010. Aanleiding was onder meer het feit dat VNG en VROM het niet eens konden worden over de verdeling van de kosten. Bovendien speelde het niet tijdig beschikbaar zijn van de juiste ict ook toen al een rol. In september vorig jaar volgde de mededeling dat de Wabo op 1 juli 2010 zou worden ingevoerd. Het wetgevingstraject was nog niet afgerond, en de ict was ook nog steeds niet beschikbaar.

Het streven van de Wabo is een betere en snellere dienstverlening van de overheid aan burger en bedrijven. Door integrale vergunningverlening en handhaving ontstaat een doelmatige manier van werken. Daarnaast levert de omgevingsvergunning een flinke besparing op. De totale administratieve lastenverlichting  komt uit op ruim € 105,5 miljoen per jaar voor bedrijven. Voor burgers ontstaat een lastenverlichting van ruim € 26,5 miljoen en 18.000 uur aan administratieve rompslomp per jaar.

Eén omgevingsvergunning
Wie bijvoorbeeld een huis of schuur wil bouwen, verbouwen, oprichten of gebruiken, krijgt te maken met veel vergunningen en voorschriften voor wonen, ruimte en milieu met elk hun eigen criteria, procedures, ambtelijke loketten, afhandelingtermijnen, leges en toezichthouders. Door de invoering van de Wabo worden 26 vergunningen en 1600 formulieren ondergebracht in één vergunning, de zogenoemde omgevingsvergunning. Zo hebben burgers en ondernemers nog maar te maken met één vergunning, één loket, één besluit en één procedure. Bovendien kan de aanvraag digitaal worden ingediend via Omgevingsloket online.

ICT
Het ministerie van VROM heeft een systeem ontwikkeld die de vergunningaanvraag en –verlening automatiseert, het zogenaamde Omgevingsloket online. Het ministerie van VROM biedt de gemeenten, provincies en waterschappen ondersteuning bij het invoeren  van het systeem en heeft een helpdesk opgezet waar zij terecht kunnen met  alle vragen over de Wabo.

Achtergrond
Het aanvragen van een vergunning kost bedrijven en overheden veel tijd en geld. Bedrijven en gemeenten vinden de regels niet altijd duidelijk en lastig uit te voeren. Verder worden gemeenten, provincies en waterschappen geconfronteerd met een stapeling van regelgeving. Het ministerie van VROM wil zorgen dat bedrijven en burgers minder regeldruk ervaren door slimmere regels, verbeteringen in de uitvoering en minder lasten.

Bron: Ministerie van VROM